کارگاه تکنولوژی آموزشی
هیچ کس نیست که در کوی تواش کاری نیست
هر کس آنجا به طریق هوسی می آید
سلام دوستان
چند وقت پیش دکتر رستمی نژاد عزیز بهم زنگ زدن و گفتن که قراره کارگاهی 3 روزه راجع به تکنولوژی آموزشی برای یکی از سازمان های کشورمون برگزار کنند و به من هم گفتن که یه روزش رو من به جای ایشون برم و مباحثی رو ارائه کنم. ما هم رفتیم و مباحثی رو مطرح کردیم. مخاطب های کارگاه که اکثرا کارشناس ارشد بودن (البته دکتر هم داشتیم) مسئولین و معاونین و کارشناسان آموزش سازمان هاشون بودن. اکثر هم میان سال بودن.
خلاصه ما هم رفتیم و با اشتیاق شروع کردیم به ارائه مباحث مرتبط به تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و رسانه های آموزشی, البته سعی کردم مباحثی رو که بیشتر براشون کاربرد داره ارائه بدم. طبق مراحل آموزشی بیان شده توسط گانیه اولین مرحله از هر آموزشی جلب توجه هستش و مدرس و معلم باید بتونه نظر مخاطب رو نسبت به موضوع جلب کنه و اون رو مهم جلوه بده،نشون دادن کاربرد موضوع به یادگیرنده و مخاطب برا رسیدن به این هدف هم خیلی مهمه، این که به اصطلاح یادگیری موقعیتی باشه, موقعیت رجعی این یادگیری کجا خواهد بود، من کجا و چه زمانی این چیزی رو که دارم یاد می گیرم به کار خواهم برد و...
تو تدریس و ارائه خیلی مهمه که مدرس بتونه ارتباط برقرار کنه با یادگیرنده, وقتی یادگیرنده می پذیره که شما چیزی می دانید که او نمی داند توجه ش رو به شما می ده, وقتی واقعا شما می خواهید یک چیزی رو به یادگیرنده یاد بدید و خودتون هم به ارزشمند بودن اون موضوع واقفید یادگیرنده برا شما و برا موضوعتون ارزش قائل می شه. چون شما براش احترام قائل اید، چون وقتش رو تلف نمی کنید، چون دارین با هم لذت می برین, لذت یادگیری و آموزش.
و واقعا چقدر قشنگ گفته شده که:
درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را
خلاصه کارگاه اون روز بعد از کلی بحث تموم شد و یه نکته جالب هم که برام داشت ابراز علاقه مخاطبین اون کارگاه برا ادامه تحصیل و خواستن منابع ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی بود و این نشون می ده که چقدر رشته کاربرد داره و می تونه روش کار بشه...
بهترین ها براتون