طراحی آموزش های مبتنی بر وب

 

کتاب "طراحی آموزش های مبتنی بر وب" اثر دکترمحمد علی رستمی نژاد، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی و دکتر ناصر مزینی

 

کتاب "طراحی آموزش های مبتنی بر وب" اثر دکترمحمد علی رستمی نژاد (استادیار دانشگاه بیرجند)، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی (دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر ناصر مزینی (دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران) از سوی انتشارات دانشگاه بیرجند منتشر شد.
این کتاب مبتنی بر ده فصل در سه بخش 1- طراحی 2- تو سعه و 3- مدیریت و ارزشیابی تالیف شده است.
کلیات آموزش مبتنی بر فناوری
فصل اول: مقدمه ای بر آموزش مبتنی بر وب
بخش اول: طراحی
فصل دوم: وب 2 و طراحی آموزشی برای یادگیری همیارانه الکترونیکی
فصل سوم: طراحی انگیزشی  محیط‌های  یادگیری مبتنی بر وب
فصل چهارم: طراح یادگیری الکترونیکی برای یادگیرندگان با نیازهای ویژه
فصل پنجم: اصول طراحی محتوای الکترونیکی چند رسانه ای
بخش دوم: تولید محتوا و توسعه سامانه ها
فصل ششم: تولید محتوای الکترونیکی برای آموزش مبتنی بر وب
فصل هفتم: توسعه سیستم‌های آموزش مبتنی بر وب هوشمند
فصل هشتم: سامانه مدیریت یادگیری و کلاس مجازی
بخش سوم: مدیریت و ارزشیابی
فصل نهم: مدیریت و پشتیبانی آموزش مبتنی بر وب
فصل دهم: ارزشیابی و بازنگری دوره‌های آموزشی مبتنی بر وب
علاقمندان می توانند این کتاب را از دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی و انتشارات دانشگاه بیرجند با 10 درصد تخفیف تهیه نمایند.

کتاب تولید محتوای الکترونیکی پیشرفته

 

با یاد جان جهان

این مطلب توسط جناب عباسی ارسال شده است:

بسمه تعالی

معرفی کتاب توليد محتواي الکترونيکي پيشرفته

گستره تحولات ايجاد شده توسط فناوري اطلاعات، تمامي ابعاد زندگي بشر را تحت تأثير خود قرار داده و اين تأثير‌گذاري در مجموع، به بهبود روند زندگي و بهسازي عملکرد انساني منجر شده است. آموزش و يادگيري نيز که بُعد مهمي از زندگي بشري مي‌باشد، بستر بزرگي از اين تأثيرپذيري را درسطوح مختلف آموزشگاهي و دانشگاهي چه به صورت رسمي و چه به صورت غير رسمي فراهم ساخته است. در اين فرآيند، محتوا به عنوان يک رکن اصلي برنامه‌هاي آموزشي، بيشترين تحول را به خود اختصاص داده و الکترونيکي شدن محتوا، تبديل به يکي از مهم‌ترين گام‌ها در عرصه‌ الکترونيکي شدن يا هوشمندسازي مراکز آموزشگاهي و دانشگاهي گرديده است. بر اين اساس، با توجه به نيازي که در دانشگاه‌ها و مدارس براي توليد محتواي الکترونيکي احساس مي‌شد و همچنين تدريس واحدهاي درسي مرتبط با آن،‌ ما را بر آن داشت تا بر اساس تجارب علمي و آموزشي خود، اقدام به تأليف کتاب توليد محتواي الکترونيکي (نرم افزار آموزشي) در سال 1393 بکنيم. اين کتاب با استقبال اساتيد، معلمان، دانشجويان و کاربران توليد محتواي الکترونيکي مواجه شد و در همان سال به عنوان کتاب برتر کشوري در دانشگاه فرهنگيان انتخاب گرديد. کتاب اصول و روش توليد کتاب های الکترونيکی چند رسانه ای نيز در سال 94 منتشر شد که بنده به عنوان نويسنده سوم مشارکت داشتم.

در ادامه همين فرآيند، اقدام به تأليف اين کتاب با عنوان «توليد محتواي الکترونيکي پيشرفته» نموديم. اين کتاب به مباحث گسترده‌تري از توليد محتواي الکترونيکي پرداخته و شامل 12 فصل به اين شرح مي‌باشد: فصل اول اصول طراحي محتواي الکترونيکي؛ فصل دوم طراحي تعامل، الگو و رابط کاربر در توليد محتواي الکترونيکي چند رسانه‌اي؛ فصل سوم اصول و روش طراحي، توليد و ويرايش پيام‌هاي متني؛ فصل چهارم اصول و روش طراحي، توليد و ويرايش پيام‌هاي صوتي؛ فصل پنجم اصول و روش طراحي، توليد و ويرايش پيام‌هاي تصويري؛ فصل ششم اصول و روش طراحي، توليد و ويرايش فيلم‌هاي آموزشي؛ فصل هفتم اصول و روش طراحي، توليد و ويرايش پيام‌هاي انيميشني؛ فصل هشتم اصول و روش طراحي و توليد بازي‌هاي کامپيوتري آموزشي؛ فصل نهم اصول و روش طراحي و توليد واژه‌نامه چند رسانه‌اي؛ فصل دهم اصول و روش طراحي و توليد آزمون‌هاي الکترونيکي؛ فصل يازدهم توليد رابط کاربر گرافيکي(ترکيب‌بندي عناصر چند رسانه‌اي) و فصل دوازدهم ابزارهاي نصب و اجرا، قفل‌گذاري، تکثير و انتشار. اين  کتاب در 352 صفحه با ساختاری مشابه در تمام فصول شامل ارائه استانداردها ، معرفی نرم افزارها و شرح کامل يک نرم افزار نوشته شده است. 

اين کتاب در سطح دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد رشته تکنولوژي آموزشي، دانشجويان رشته‌هاي مختلف دانشگاه فرهنگيان، دانشجويان رشته‌هاي مرتبط با تعليم و تربيت، معلمان و دبيران و علاقه‌مندان به توليد محتواي الکترونيکي تدوين شده است که مي‌تواند در واحدهاي درسي طراحي پيام و توليد مواد آموزشي و يادگيري (چند رسانه‌اي ديجيتالي)، توليد برنامه‌هاي کامپيوتري، طراحي و توليد چند رسانه‌اي‌هاي آموزشي، طراحي درس‌افزارهاي چند رسانه‌اي براي آموزش مجازي، کاربرد فناوري اطلاعات در آموزش (2 و 3 بخش توليد محتواي الکترونيکي) در دانشگاه فرهنگيان، کاربرد نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، به ارزش 2 يا 3 واحد تدريس شود. 

با تشکر - حامد عباسی

 

تحلیلی بر روش‌شناسی و زمینه‌ی اجرایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی

تحلیلی بر روش‌شناسی و زمینه‌ی اجرایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی

طالب زندی، یوسف مهدوی نسب، هاشم فردانش، روشن احمدی

چکیده: در پژوهش حاضر به تحلیل پایان نامه های کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از منظر روش شناسی و زمینه ی اجرایی پژوهش پرداخته شد.  روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش حاضر تمامی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاههای دولتی ایران شامل 373 پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه های علامه طباطبایی، خوارزمی و اراک میباشد. در این پژوهش کل جامعه مورد پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتایج نشان داد که پایان نامه های تکنولوژی آموزشی از لحاظ روش شناختی بیشتر متکی بر روشهای کمّی به خصوص روشهای آزمایشی، پیمایشی، همبستگی و تحلیل محتوا بود. بنابراین بیشتر این پایان نامه ها در چهارچوب پارادایم اثبات گرایی انجام شده اند. تحلیل زمینه اجرایی پژوهش نیز بیانگر این بود که اکثر پژوهش ها در دانشگاه و مقاطع مختلف آموزش و پرورش به اجرا درآمده و زمینه هایی مانند صنعت و کسب و کار به ندرت مورد توجه بوده اند.

کلماتکلیدی: تکنولوژی آموزشی، روش شناسی پژوهش، رویکرد پژوهشی، پارادایم پژوهش.

دریافت مقاله