چکیده رساله دکتر زنگنه
با عرض تبریک خدمت دکتر زنگنه عزیز چکیده رساله ایشان که از وبلاگ شخصی دکتر زنگنه رونوشت شده خدمتتان ارائه می گردد.
چکیده:
نظریه ی یادگیری زایشی از جمله نظریه هایی است. که به دنبال پرورش آن دسته از مهارتها و قابلیتهایی در یادگیرندگان است که آنها بتوانند آن را پایهای برای کسب مهارتها و شایستگیهای بعدی خود قرار دهند. به عبارتی به زایش و خلق دانش دست پیدا کنند.
پژوهش حاضر در راستای مدلسازی این نظریه برای کاربردی نمودن آن در کلاس درس در راستای بهبود بازدههای یادگیری سطح بالا و به کارگیری آن در یک بافت سازندهگرایانه (توسعه ی نظریه) و با روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و با طرح تدوین مدل انجام شد که در تحقیق کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با طرح استقرایی و پژوهش تکوینی با طرح توسعه ی مدل و در تحقیق کمی برای رواسازی مدل از روش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بهره گرفت. سؤالات تحقیق کیفی عبارت بودند از: چاچوب نظریه ی یادگیری زایشی چیست؟ مولفه های این مدل کداماند؟ و همچنین روند طراحی آموزشی براساس این مدل چگونه است؟ فرضیه های تحقیق کمی نیز عبارت بودند از: مدل یادگیری زایشی موجب بهبود بازدههای یادگیری دانش آموزان در زیست شناسی میشود (فرضیه اصلی) و فرضیه های فرعی عبارت بودند از: الف) مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری دانش آموزان در سطح تحلیل کردن میگردد. ب) مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری دانش آموزان در سطح قضاوت کردن میگردد و نهایتاً ج) مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری دانشآموزان در سطح خلق کردن میگردد. یافته های حاصل از پژوهش بیانگر چارچوبی از نظریه ی یادگیری زایشی بود که نقشهای معلم، یادگیرنده و محتوا را در کلاس درس مشخص ساخت. همچنین مولفه ها مدل طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری زایشی و روند طراحی براساس آن از طریق پژوهش تکوینی در عمل مشخص گردید. در نهایت نتایج اعتباریابی بیرونی مدل شامل تایید فرضیه های تحقیق بود و بیانگر این که مدل طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری زایشی موجب بهبود بازده های یادگیری سطح بالای دانش آموزان میگردد.