با یاد حضرت حق

با عرض تبریک خدمت دکتر زنگنه عزیز چکیده رساله ایشان که از وبلاگ شخصی دکتر زنگنه رونوشت شده خدمتتان ارائه می گردد.

چکیده:

نظریه­ ی یادگیری زایشی از جمله نظریه­ هایی است. که به دنبال پرورش آن دسته از مهارت‏ها و قابلیت­هایی در یادگیرندگان است که آن‏ها بتوانند آن را پایه­ای برای کسب مهارت‏ها و شایستگی­های بعدی خود قرار دهند. به عبارتی به زایش و خلق دانش دست پیدا کنند.

پژوهش حاضر در راستای مدل­سازی این نظریه برای کاربردی نمودن آن در کلاس درس در راستای بهبود بازده­های یادگیری سطح بالا و به کارگیری آن در یک بافت سازنده­گرایانه (توسعه ­ی نظریه) و با روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و با طرح تدوین مدل انجام شد که در تحقیق کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با طرح استقرایی و پژوهش تکوینی با طرح توسعه­ ی مدل و در تحقیق کمی برای رواسازی مدل از روش آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل و آزمایش بهره گرفت. سؤالات تحقیق کیفی عبارت بودند از: چاچوب نظریه­ ی یادگیری زایشی چیست؟ مولفه­ های این مدل کدام­اند؟ و همچنین روند طراحی آموزشی براساس این مدل چگونه است؟ فرضیه­ های تحقیق کمی نیز عبارت بودند از: مدل یادگیری زایشی موجب بهبود بازده­های یادگیری دانش­ آموزان در زیست ­شناسی می­شود (فرضیه اصلی) و فرضیه ­های فرعی عبارت بودند از: الف) مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری دانش ­آموزان در سطح تحلیل کردن می­گردد. ب) مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری دانش­ آموزان در سطح قضاوت کردن می­گردد و نهایتاً ج) مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری دانش­آموزان در سطح خلق کردن می­گردد. یافته ­های حاصل از پژوهش بیانگر چارچوبی از نظریه ­ی یادگیری زایشی بود که نقش­های معلم، یادگیرنده و محتوا را در کلاس درس مشخص ساخت. همچنین مولفه­ ها مدل طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری زایشی و روند طراحی براساس آن از طریق پژوهش تکوینی در عمل مشخص گردید. در نهایت نتایج اعتباریابی بیرونی مدل شامل تایید فرضیه های تحقیق بود و بیانگر این که مدل طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری زایشی موجب بهبود بازده­ های یادگیری سطح بالای دانش ­آموزان می­گردد.