باسلام و عرض تبریک خدمت دکتر اعتمادفر  چکیده رساله ایشان تقدیم شما دوستان عزیز می گردد

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان تاثير منتورينگ تلفيقي به عنوان يك راهبرد آموزش و توسعه بر بهسازی مديران مياني شركت ايران خودرو ديزل انجام شد. در پژوهش حاضر از روش آمیخته شامل روش کمی و کیفی برای جمع آوری اطلاعات و داده­ها بصورت توأمان استفاده شد. در بخش کمی از طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. همچنين براي بررسي وضعیت عملکرد فرد در سازمان، در بخش كمي از طرح  پژوهشي توصیفی- پیمایشی استفاده شد. در بخش کیفی نیز از مطالعه موردي با گروه متمركز حضوري و آنلاين استفاده شد. بدين منظور 40 نفر به عنوان مدير مياني از بين مدیران میانی شركت، بعنوان آزمودني­هاي پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه 20 نفره در قالب گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. پيش از مداخله آزمايشي، گروههاي آزمايش و كنترل توسط پيش آزمون كه برگردان بومي­سازي شده از آزمون حل مسئله موسسه مكنزي مي­باشد، مورد ارزيابي قرار گرفتند. گروه آزمايش به مدت 5 ماه در برنامه منتورينگ تلفيقي شركت كردند در حالي كه گروه كنترل در يك دوره آموزشي حضوري مرسوم با محتواي مشابه آنچه كه در برنامه منتورينگ در حال پيگيري بود، شركت كردند. در پايان گروه­هاي آزمايش و كنترل در پس آزمون شركت كردند و بعد از 2 ماه در همان آزمون جهت اندازه­گيري ميزان يادداري شركت نمودند. همچنین از پرسشنامه محقق ساخته كه مبتني بر مولفه­های مندرج در مدل شايستگي مديران شركت بود جهت جمع آوري داده­های توصیفی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش نیز ، 7 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند بعنوان گروه متمرکز براي جمع آوري داده­های کیفی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش آزمایشی، داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری(منکووا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين پژوهش نشان داد كه منتورينگ تلفيقي در ميزان يادگيري و يادداري با (05/0p<) تاثير معناداري داشته است. در بخش توصیفی براي تجزيه و تحليل  داده­ها  علاوه بر شاخص­هاي آمار توصيفي از آزمون t میانگین یک جامعه استفاده شد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه تاثير منتورينگ تلفيقي بر عملکرد سازمانی مديران سطح مياني شرکت ایران خودرو دیزل موثر و معنادار است(0.05p<). همچنین در بخش کیفی براي تجزيه و تحليل داده های کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. مقولات و زیر مقوله های بدست آمده از تحليل محتواي داده­های کیفی علاوه بر تایید نتایج کمی، شناخت همه جانبه تری را نسبت به اثرات منتورینگ تلفیقی فراهم نمود. در پایان بر اساس یافته­ها و تجارب بدست آمده، یک مدل فرآیندی و  نیز یک مدل مفهومی  برای اجرای منتورینگ تلفیقی در سازمانهای صنعتی پیشنهاد شده است. بر اساس یافته­های این پژوهش، در زمينه توسعه شايستگي­هاي مديران كه مستلزم يادگيري در سطوح بالاست، منتورينگ تلفيقي در مقايسه با آموزش­هاي مرسوم ضمن خدمت، تاثير معناداري در بهسازي عملکرد مديران مياني داشته است.

 كليد واژه: منتورينگ، منتورينگ تلفيقي، اندازه­گيري، سنجش عملکرد، ، منتورینگ الکترونیکی، شاگردی شناختی